

7. Kerntaken, Dienstverlening
en Vlaams beleid
Bij Overijse2002–N-VA-CD&V willen we een gemeente die efficiënt en toegankelijk is, met een sterke focus op kernwaarden en dienstverlening. Ons doel is een bestuur dat flexibel en digitaal is, financiële stabiliteit waarborgt en de veiligheid van de Overijsenaren garandeert.

Flexibele en digitale Dienstverlening
Voor Overijse2002–N-VA-CD&V is de Overijsenaar klant bij onze gemeentediensten en wordt de dienstverlening aangepast aan de noden van onze inwoners. Zowel de telefonische als online bereikbaarheid en de openingsuren van de loketten van de gemeentelijke diensten moeten hier beter op afgestemd worden. Werken op afspraak blijft de standaard, maar binnenspringen voor kleine vragen moet ook kunnen.
We geven prioriteit aan de ontwikkeling van een klachten- en meldingssysteem zodat die de nodige opvolging krijgen en informatie geven over het bijsturen van onze dienstverlening.
​
Gemeentelijke reglementen voor zaalverhuur, aanvraag evenementen, inschrijvingen vakantieopvang, ingebruikname openbaar domein,… worden geëvalueerd en bijgestuurd waar nodig om de dienstverlening aan onze burgers te verbeteren.
​
Onze gemeentelijke diensten hebben een voorbeeldfunctie en houden zich strikt aan de Vlaamse deontologische code die 5 basisprincipes van integriteit omschrijft: objectiviteit, zorgvuldig beheer van middelen, spreekrecht en spreekplicht, klantgerichtheid, loyaliteit en samenwerken.
​
We stellen een subsidiemanager aan om alle subsidiedossiers te beheren en ondersteunen. Het personeelsbestand wordt niet uitgebreid tenzij de noodzaak wordt aangetoond.
Financiële middelen beheren we als een goede huisvader
Overijse2002–N-VA-CD&V staat voor financiële stabiliteit. We beheren de gemeentefinanciën als een goede huisvader, met strategische investeringen die de levenskwaliteit verbeteren zonder de schuldgraad uit het oog te verliezen. We zetten onze financiële middelen in om de kerntaken van de gemeente naar behoren uit te voeren.

We bekijken de doelgerichtheid van gemeentelijke premies steeds kritisch en rationaliseren waar nodig, waarbij we streven naar duidelijkheid en transparantie.

Een veilige gemeente
Voor Overijse2002–N-VA-CD&V is de veiligheid van de Overijsenaar essentieel. Hiervoor is een efficiënte dienstverlening door de hulpdiensten en politie absoluut noodzakelijk.
We willen het veiligheidsgevoel verhogen door kordaat op te treden tegen wanpraktijken en overtredingen snel aan te pakken.
Hiervoor gebruiken we innovatieve technologieën en werken we samen met onze burgers. Binnen onze politiezone streven we naar een sluitend netwerk van camera’s aangevuld met mobiele camera’s. Dit netwerk wordt gebruikt om (drugs)misdrijven en diefstallen te bestrijden en op te lossen. We treden kordaat op tegen de (drugs)criminaliteit, zowel op scholen als op openbaar domein en bij evenementen. We werken preventief samen met verenigingen, politie (drugshonden) en welzijnswerkers.
​
We zetten verder in op samenwerkingsverbanden tussen politie en burgers via buurtinformatienetwerken (BIN). Zo kunnen burgers op een laagdrempelige manier participeren en interageren met de politie om de veiligheid van hun wijk te verbeteren.
​
Daarnaast wensen we te investeren in het voorkomen en oplossen van cybercriminaliteit, cyberpesten en internetfraude waarmee onze bevolking wordt geconfronteerd. Aanwezigheid van de politie op het internet kan bovendien informatie opleveren die preventief ingrijpen mogelijk maakt.
​
Meer personeelsleden worden opgeleid om overtredingen van het politiereglement te kunnen vaststellen en te beboeten.
​
We zijn voorstander van een fusie van de politiezone Druivenstreek met Voer & Dijle (VODI) en streven naar een overheveling van Overijse naar het gerechtelijk arrondissement Leuven.
​
Ook brandveiligheid blijft een topprioriteit voor Overijse2002–N-VA-CD&V. Overijse is dan ook de ideale uitvalsbasis voor de HVZ (brandweer een dringend ziekenvervoer) in de Druivenstreek.
​
Bij het opmaken van de zorg- en dienstencampus Beiershof voorzien we een plek voor brandweer, hulpdiensten, politie- en huisartsenwachtpost om de Nederlandstalige dienstverlening naar onze burgers te verzekeren. Tevens moet de MUG die actief is in onze gemeente Nederlandskundig zijn.
​
Voor de ELZ (eerstelijnszone) werken we actief aan een aansluiting bij ELZ Leuven Zuid, zodat ook dit samenwerkingsverband binnen onze referentieregio valt. De huisartsenwachtpost voor de Druivenstreek krijgt als uitvalsbasis Overijse.
Samenwerking en fusies
De hogere overheid vertrouwt de gemeenten steeds meer taken toe. Daarbij volgen de nodige financiële middelen niet. De complexiteit van de wetgeving verhoogt bovendien stelselmatig en hogere overheden zorgen voor steeds meer regels en rapporteringsvragen.
​
We streven een zo efficiënt mogelijk bestuur voor onze gemeente na. Daarom staan wij positief tegenover een onderzoek naar gemeentefusies. Indien de Vlaamse regering een verdere fusierichtlijn zou uitschrijven moeten we hiervoor klaar zijn. Hierbij staat een efficiëntere en nabije dienstverlening voor onze inwoners centraal. Tevens moet dit bijdragen tot een kostenverlaging en ervoor zorgen dat Overijse zijn plek in de regio Oost-Brabant opeist. Daarbij moeten we zeker aandacht hebben voor en waken over de impact op onze eigen identiteit en authenticiteit als gemeente en gehuchten.


Vlaams Beleid
Bij Overijse2002–N-VA-CD&V hechten we veel waarde aan een sterk Vlaams beleid dat onze gemeente efficiënt, veilig en leefbaar maakt, met nadruk op Vlaamse waarden en identiteit. Dit betekent dat we streven naar een bestuursmodel dat de Vlaamse taal, cultuur en tradities hoog in het vaandel draagt. De Vlaamse taal speelt een centrale rol in onze gemeenschap.
Wij zetten ons in voor het behoud en de promotie van het Nederlands als de taal van onderwijs, dienstverlening en dagelijks leven. We willen een gemeenschap creëren waar elke inwoner zich kan ontwikkelen en bijdragen aan een sterke, samenhangende maatschappij.
​
Dit doen we door te zorgen voor een breed aanbod van Nederlandstalige kinderopvang, onderwijs en in de vrijetijdssector. De communicatie binnen deze sectoren gebeurt exclusief in het Nederlands. Anderstalige nieuwkomers begeleiden we, door samenwerkingen met externe partners, naar een het aanbod om Nederlands te leren. Hierbij houden we rekening met de behoeften van elk individu.
​
Het Plan Samenleven bepaalt nieuwe acties om de integratie, via het aanleren van Nederlands, te bevorderen.
Van erkende verenigingen verwachten we een taalbeleid. De gemeentelijke diensten, eventueel aangevuld met partners, zullen hen hierin ondersteunen.
​
Via het (op te richten) ondernemersloket en de meldingsplicht leggen we contacten met nieuwe ondernemers. Op die manier kan de gemeente haar taalbeleid toelichten met de dringende vraag hieraan te voldoen.
We geloven sterk in het principe “leer Nederlands op de werkvloer”. Op deze manier kunnen we extra arbeidskrachten aantrekken en wordt hun Nederlands bijgeschaafd. We rollen dit principe, in samenspraak met ondernemingen en VZW’s, verder uit. Hiermee starten we in de zorgsector.