top of page
bos.jpg

5. Milieu, Duurzaamheid & verkeer
 

Overijse2002–N-VA-CD&V streeft naar een duurzaam en proper Overijse, waar wonen, werken en leven verbonden zijn met het landelijke, Vlaamse en groene karakter van onze gemeente. Inwoners en gemeentelijke diensten zetten zich samen in voor een schone en leefbare omgeving waarbij duurzaamheid centraal staat.

6CBF6D26-B04E-4552-B4D1-DF28C79072AF.jpg

Samen voor een proper Overijse

Een proper Overijse is een gezamenlijke inspanning van burgers en gemeentelijke diensten. Sensibilisering van onze inwoners blijft essentieel om de efficiëntie van onze recyclagecapaciteit te verhogen. Samen met Interrand, onze intercommunale, bieden we een afval- en ophaalbeleid op maat van de burger.

Daarnaast willen we op een actieve manier zwerfvuil en sluikstorten bestrijden via preventieve en repressieve acties. Hiervoor willen we het vrijwilligersnetwerk en de inzet van mobiele camera’s uitbreiden.

Onze investeringen in rioleringsprojecten gaan door. Bij deze projecten hebben we bijzondere aandacht voor het herinrichten van straten en pleinen tot toegankelijke en groene zones en dit steeds binnen het beschikbare budget.

Waar mogelijk worden bronnen afgekoppeld en bovengronds gebracht, met een focus op het afkoppelen van regenwater van de riolering, in lijn met het hemelwaterplan en de provinciale en gewestelijke verordeningen. Nieuwe rioleringswerken met gescheiden stelsel worden alleen gestart waar noodzakelijk.

Rioleringswerken worden zoveel mogelijk gecombineerd met nuts- en wegenwerken.Zo beperken we de hinder voor onze inwoners en ondernemers. Een transparante en duidelijke communicatie over de timing en financiering van de werken is noodzakelijk. Hierbij benutten we altijd optimaal de aanwezige subsidiekanalen.

Groene energie voor iedere Overijsenaar

Overijse2002–N-VA-CD&V wil maatregelen uitrollen die Overijsenaren stimuleren om te investeren in groene energie en hen daarbij ontzorgen. We werken samen met de energie coöperatieve Druifkracht en IGO aan initiatieven zoals groepsaankopen van groene energie, premies voor energiebesparende maatregelen en alternatief energiegebruik.

electrische auto.jpg

Ons lokaal bestuur heeft een voorbeeldfunctie, en daarom streven we naar een volledig energie neutrale gemeentelijke infrastructuur tegen 2040. Investeringen in slimme ledverlichting zetten we voort en we plaatsen laadpalen voor wagens en fietsen op centrale plaatsen in de gehuchten en het centrum. Autodeelsystemen verwelkomen we in Overijse, hoewel we deze privébedrijven niet financieel ondersteunen.

groen.jpg

Robuuste natuur en groene vingers

Een robuuste natuur is essentieel voor een gezond en leefbaar Overijse. We streven naar het creëren van groene vingers die zich uitstrekken tot in de woonwijken en de centra van onze gemeente. Dit betekent het integreren van groene ruimten in dorpskernen, zo waarborgen we toegankelijke natuur voor alle inwoners.

Eigen bosbeheerplan

Voor ons lokaal patrimonium aan bossen willen we een bosbeheerplan ontwikkelen. Dit plan zal zich richten op duurzaam beheer en behoud van onze bossen, waardoor we de biodiversiteit kunnen versterken en de ecologische waarde van deze gebieden kunnen behouden.

bos.jpg

​Biodiversiteit vormt de kern van onze benadering van milieu- en natuurbeheer. Het is de overkoepelende benadering die al onze inspanningen op het gebied van Bluedeal, robuuste natuur, landinrichtingsprojecten (LIP), de meanderende IJse, "Meer van Overijse" en de Brabantse Wouden met elkaar verbindt. Bij het beoordelen van beleidsvoorstellen en projecten zullen we biologische expertise inschakelen, mogelijk via een intergemeentelijke functie of op afroepbasis, om ervoor te zorgen dat biodiversiteit altijd wordt meegenomen in onze beslissingen.

Mobiliteit: vlot, veilig en groen

Overijse2002–N-VA-CD&V wil van Overijse een aantrekkelijke en bereikbare Vlaamse gemeente maken. We zetten in op een vlot, groen en duurzaam verkeersplan. We schenken bijzondere aandacht aan de zwakke weggebruiker, een efficiënter openbaar vervoer, een betere doorstroming op onze verbindingswegen en doeltreffende maatregelen tegen sluipverkeer.

mobiliteit.jpg

Om de Overijsenaar te stimuleren om gebruik te maken van alternatieve, duurzame vervoersmiddelen (te voet, fiets, openbaar vervoer) werken we aan een veilig en uitgebreid netwerk van voet- en fietspaden.

Het netwerk van fietspaden zal de gehuchten met het centrum verbinden maar ook een vlotte aansluiting op de fietssnelweg o.a. richting Brussel mogelijk maken. Verder breiden we het aantal veilige, overdekte en goed uitgeruste fietsenstallingen op strategische plaatsen verder uit. Voor de fietsverbinding tussen Terlanen en Tombeek onderzoeken we het best mogelijke traject langs de Abstraat, rekening houdend met het te vervolledigen tragewegenplan.

​

We maken, in overleg met AWV, werk van een gescheiden fietsverbinding tussen het treinstation van Terhulpen en Overijse-centrum. We onderzoeken of we tegelijk ons rioleringsstelsel kunnen renoveren. Hiervoor benutten we alle mogelijke subsidiekanalen optimaal. Dit doen we in samenspraak met de omwonenden.

We vergeten ook de voetgangers niet. We zetten het beleid verder om klemtoonverlichting te voorzien op oversteekplaatsen. In de dorpscentra staat de voetganger centraal en ons netwerk van trage wegen, waarmee we gehuchten en centrum verbinden, wordt hersteld waar nodig. We kiezen voor voetpaden in materialen die waterdoorlatend zijn, maar ook wandelcomfort bieden.

​

Het openbaar vervoer willen we beter afstemmen op de noden. Hiervoor blijven we samenwerken met De Lijn en worden Hoppinpunten ingericht met de nodige (beveiligde) parkeervoorzieningen voor fietsen en wagens. We blijven inzetten op een snelle busverbinding in plaats van een metro of tramverbinding. We steunen voluit de uitrol en in gebruik name van het GEN.

​

Overijse2002-N-VA-CD&V blijft voorstander van de 30-50-70 zones omdat dit duidelijkheid geeft aan de burger. We springen spaarzaam om met de installatie van zone 30 en evalueren de reeds ingestelde zones. We passen deze aan, waar nodig, eventueel via het herinrichten van de straat. Veilige schoolomgevingen, al dan niet autoluw, blijven een prioriteit.

​

Door in te zetten op een betere doorstroming op de grote verkeersaders en de promotie van alternatieve vervoersmiddelen trachten we het sluipverkeer te verminderen al dan niet in samenspraak met de buurgemeenten. Daarnaast willen we - in samenspraak met de burger en met proefopstellingen - de nodige aanpassingen doen om het sluipverkeer uit de wijken van Overijse te bannen. Dit gebeurt binnen het kader van een nieuw, globaal mobiliteitsplan in overleg met de buurgemeenten. Hierbij maken we gebruik van de modernste technieken, zodat wijkbewoners zo weinig mogelijk hinder ondervinden.

​

Voor het op- en afrittencomplex in Jezus-Eik is Overijse2002-N-VA-CD&V voorstander van het scenario “Colruyt”, zoals opgenomen in het masterplan Jezus-Eik waardoor er een autoluw dorpscentrum ontstaat.

Logo Overijse2002NVA - Compleet_edited.jpg

Overijse2002-N-VA

Overijse2002-N-VA is een lokale politieke beweging van onafhankelijken en N-VA in Overijse. Wij streven naar een Vlaams, Groen en Gastvrij OVERIJSE !

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Dankjewel voor je aanmelding!

© 2022 Overijse2002-N-VA

bottom of page