Belangrijke infrastructuurwerken in Jezus-Eik komen dichterbij
- Elke Dekock
- 29 jan
- 2 minuten om te lezen

Zoals geweten wordt in Jezus-Eik de brug over de E411 vervangen door een nieuwe brug en wordt er een 2de brug gerealiseerd voor fietsers en voetgangers. Verder wordt het dorpscentrum aangepakt en wordt er op de E411 een bushalte voorzien.
Dit alles is een groots project, dat uitgevoerd wordt door de Werkvennootschap van de Vlaamse Overheid. Eer we zover zijn zullen we een periode van overlast en hinder tegemoet moeten gaan.
Daar de timing voor het project, met in een eerste fase de afsluiting van afrit 2 op de E411 richting Waver gedurende 4 weken, gelinkt is aan de voortgang van de werken aan het Leonardkruispunt en dat deze timing nogal onduidelijk is, dienen we op tijd alle voorbereidingen te treffen. We hebben met andere woorden jammer genoeg geen tijd om grote overlegmomenten te organiseren en moeten nu reeds schakelen. Dit neemt niet weg dat maatregelen constant geëvalueerd moeten worden en dit in overleg met de buurtbewoners.
Zo hebben we met het schepencollege volgende maatregelen op ons grondgebied afgesproken voor de duur van de werken:
1-richtingsverkeer in de Esdoornenlaan tussen Vlierbeekberg en de Vuurgatstraat in de richting Vuurgatstraat;
Het openstellen van de Markieslaan waarbij verkeer van het Prinsendal naar de Keizerlaan wordt toegestaan;
Tijdelijke verkeerslichten aan het kruispunt Brusselsesteenweg met Reebokweg/Esdoornenlaan;
Tijdens de afsluiting van afrit 2 op de E411 (4 weken) het open stellen van de Welriekendedreef in de richting Ring (zolang het onmogelijk is van de Ring af te draaien naar Oudergem), alsook met Tervuren nagaan of de Vlaktedreef open gesteld kan worden in de richting Overijse op weekdagen van 17u tot 19u (na het fietsend schoolverkeer) en voor het overige de Vlaktedreef volledig afsluiten voor alle wegverkeer;
Aandringen bij De Lijn om inzicht te krijgen in de omleidingen die zij gaan voorzien.
Al deze maatregelen moeten op korte termijn ingezet kunnen worden teneinde te zorgen voor een betere mobiliteit, maar vooral ook om de hinder meer en beter te spreiden. We denken dan aan het centrum van Maleizen, de wijk rond de Esdoornenlaan en de verbindingsweg Overijse-Tervuren.
Er wordt benadrukt dat de verkeersstromen continu opgevolgd zullen worden en dat ongewenste effecten ervoor kunnen zorgen dat bepaalde maatregelen teruggedraaid moeten worden.
We moeten ons bewust zijn van het feit dat we hierin geen optimale keuze hebben, weinig opties en dat we sowieso geconfronteerd gaan worden met overlast en files tijdens de werken. Het is dan kwestie van de hinder draaglijk te houden en voorrang te geven aan de verkeersveiligheid.
Tot slot wordt bekeken op welke manier het best gecommuniceerd kan worden naar de bevolking, hoe overleg kan plaatsvinden en hoe een aanspreekpunt voor minder hinder kan opgezet worden binnen de gemeente. We houden jullie sowieso op de hoogte en trachten in deze de belangen van de Overijsenaren te verdedigen bij de hogere overheid.
Comments